Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (28/1/2016) και την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (9/2/2016), σάς ενημερώνουμε για τα σχολεία τα οποία έχουν πιστοποιηθεί με την ετικέτα ψηφιακής ασφάλειας, καθώς και το υλικό που μπορούν να αξιοποιήσουν τις 2 αυτές ημέρες μέσω της επιλογής ΧΡΗΣΙΜΑ στο site http://internet-safety.sch.gr/ .

Η ετικέτα ψηφιακής ασφάλειας προσφέρει μια εικόνα για τις προδιαγραφές eSafety στα σχολεία της Ευρώπης και παγκοσμίως. Το εργαλείο πιστοποίησης eSafetyLabel έχει στόχο να αναδείξει που βρίσκεται το σχολείο στην υπεύθυνη χρήση ΤΠΕ και παρέχει ένα σχέδιο δράσης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε σχολείου. Η πιστοποίηση για την ψηφιακή ασφάλεια στοχεύει στο να συνδράμει τα σχολεία στην αντιμετώπιση της πρόκλησης να παρέχουν ένα πιο ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Οι διαδικτυακές εμπειρίες συμβαδίζουν με μια καθορισμένη πολιτική του σχολείου και ένα καλά μελετημένο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή ασφάλεια.

Μέσω της διαδικασίας παρέχεται έντυπο αξιολόγησης το οποίο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα των παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν -εντός και εκτός σχολείου- το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας στα σχολεία. Με βάση τα αποτελέσματα του κάθε σχολείου διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο σχέδιο δράσης για να αυξήσουν το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας που αφορά στο σχολείο, το οποίο μπορεί να οδηγήσει στην πιστοποίηση, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, το σχολείο μπορεί να πιστοποιηθεί ως ένα σχολείο με χάλκινη, αργυρή ή χρυσή ετικέτα. Η πιστοποίηση, εφόσον ληφθεί, ισχύει για 18 μήνες με δυνατότητα ανανέωσης κάθε χρόνο για να συμβαδίζει με το ρυθμό των αλλαγών.

Με δεδομένα 26/1/2016, συνολικά 908 σχολεία σε 35 χώρες έχουν λάβει την ετικέτα - 10 χρυσά, 58 αργυρά και 840 χάλκινα. Τα νέα είναι ενθαρρυντικά για τα ελληνικά σχολεία που συμμετέχουν στην ευρωπαϊκή δράση ετικέτας ψηφιακής ασφάλειας και πιο συγκεκριμένα: 4 χρυσά, 16 αργυρά και 197 χάλκινα σχολεία, 217 πιστοποιημένα στην επικράτεια! Στο γράφημα που ακολουθεί αναλύεται η γεωγραφική κατανομή των ελληνικών σχολείων ποσοστιαία, ανά περιφέρεια.

Με την υπερχείλιση της ψηφιακής πληροφορίας στο Διαδίκτυο, το οικοσύστημα της γνώσης έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια. Τα ψηφιακά μέσα πέρα από κύρια πηγή ψυχαγωγίας για τα παιδιά, αποτελούν επίσης όλο και περισσότερο ένα εκπαιδευτικό και κοινωνικό εργαλείο. Παρά τις δυνατότητές τους ωστόσο, τα ψηφιακά μέσα εμποδίζονται από το ίδιο το μέγεθος του περιεχομένου τους καθώς και πρακτικά ζητήματα, όπως το φιλτράρισμα ακατάλληλου περιεχομένου. 

Όλες μαζί αυτές οι προκλήσεις αφήνουν τα παιδιά εκτεθειμένα σε μη ασφαλείς ψηφιακούς ρύπους, όπως το άσεμνο και βίαιο περιεχόμενο, εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο, και τον εθισμό της τεχνολογίας. Ορίζουμε αυτούς τους ψηφιακούς ρύπους ως «πληροφορύπανση» (από το αγγλικό «infollution»).

Η λέξη «πληροφορύπανση» είναι μια νέα λέξη που συνδυάζει τις λέξεις «πληροφορίες» και «ρύπανση» για να σημάνει τα αρνητικά, τις ρυπογόνες παρενέργειες της πληροφορικής επανάστασης. Όπως και η ρύπανση στο φυσικό μας κόσμο, έτσι και η «πληροφορύπανση» στον ψηφιακό κόσμο μας είναι ένα ακούσιο υποπροϊόν της υπερβολικής και ανεξέλεγκτης χρήσης των πηγών. Επιπλέον, μπορεί να είναι ιογενής, εξαπλώνεται αμέσως και ανεξέλεγκτα. Γιατί; Επειδή είμαστε εκπληκτικά συνδεδεμένοι στον ψηφιακό κόσμο. Επηρεάζει τα μυαλά και τις σκέψεις των παιδιών μας πολύ έντονα.

Τα "παλιά" καλά χρόνια η έρευνα σήμαινε να πηγαίνεις στη βιβλιοθήκη, να βρίσκεις πληροφορίες ανάμεσα σε αρκετά βιβλία και να υποδεικνύεις ακριβώς τις πηγές, όταν έφτανες πλέον στο σημείο να δημιουργήσεις τη σχετική βιβλιογραφία. Το Διαδίκτυο έχει επιφέρει ένα σημαντικό πλήθος από γκρίζες ζώνες στον κόσμο των παραπομπών και ειδικά της βιβλιογραφίας. Οι μαθητές θα πρέπει να κατανοήσουν πώς να διακρίνουν το σχετικό και αξιόπιστο υλικό από την έρημο των σκουπιδιών που διαφορετικά παράγει το internet (βλ. σχετικά Η πληροφορύπανση και η επίδρασή της στις παιδικές σκέψεις). Πώς κάνεις αναφορά όμως σε ένα tweet, ή οποιαδήποτε άλλη ανάρτηση κοινωνικού δικτύου; Είναι αυτό εφικτό και κατά πόσο θεωρείται «αξιόπιστο»; Και όταν πρόκειται για διαμοιρασμό των πληροφοριών - ιδιαίτερα στο Διαδίκτυο - τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα. Ευτυχώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις άδειες Creative Commons. Τι είναι όμως οι άδειες cc;

Οι άδειες Creative Commons επιτρέπουν σε κάθε χρήστη στο διαδίκτυο να καταλάβει εύκολα πώς μπορεί (και δεν μπορεί) να μοιράζεται ό, τι βρίσκει στο διαδίκτυο. Οι άδειες είναι οπτικές, και αν δεν είστε σίγουροι για αυτό που βλέπετε στην εργασία που θέ