Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (28/1/2016) και την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (9/2/2016), σάς ενημερώνουμε για τα σχολεία τα οποία έχουν πιστοποιηθεί με την ετικέτα ψηφιακής ασφάλειας, καθώς και το υλικό που μπορούν να αξιοποιήσουν τις 2 αυτές ημέρες μέσω της επιλογής ΧΡΗΣΙΜΑ στο site http://internet-safety.sch.gr/ .

Η ετικέτα ψηφιακής ασφάλειας προσφέρει μια εικόνα για τις προδιαγραφές eSafety στα σχολεία της Ευρώπης και παγκοσμίως. Το εργαλείο πιστοποίησης eSafetyLabel έχει στόχο να αναδείξει που βρίσκεται το σχολείο στην υπεύθυνη χρήση ΤΠΕ και παρέχει ένα σχέδιο δράσης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε σχολείου. Η πιστοποίηση για την ψηφιακή ασφάλεια στοχεύει στο να συνδράμει τα σχολεία στην αντιμετώπιση της πρόκλησης να παρέχουν ένα πιο ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Οι διαδικτυακές εμπειρίες συμβαδίζουν με μια καθορισμένη πολιτική του σχολείου και ένα καλά μελετημένο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή ασφάλεια.

Μέσω της διαδικασίας παρέχεται έντυπο αξιολόγησης το οποίο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα των παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν -εντός και εκτός σχολείου- το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας στα σχολεία. Με βάση τα αποτελέσματα του κάθε σχολείου διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο σχέδιο δράσης για να αυξήσουν το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας που αφορά στο σχολείο, το οποίο μπορεί να οδηγήσει στην πιστοποίηση, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, το σχολείο μπορεί να πιστοποιηθεί ως ένα σχολείο με χάλκινη, αργυρή ή χρυσή ετικέτα. Η πιστοποίηση, εφόσον ληφθεί, ισχύει για 18 μήνες με δυνατότητα ανανέωσης κάθε χρόνο για να συμβαδίζει με το ρυθμό των αλλαγών.

Με δεδομένα 26/1/2016, συνολικά 908 σχολεία σε 35 χώρες έχουν λάβει την ετικέτα - 10 χρυσά, 58 αργυρά και 840 χάλκινα. Τα νέα είναι ενθαρρυντικά για τα ελληνικά σχολεία που συμμετέχουν στην ευρωπαϊκή δράση ετικέτας ψηφιακής ασφάλειας και πιο συγκεκριμένα: 4 χρυσά, 16 αργυρά και 197 χάλκινα σχολεία, 217 πιστοποιημένα στην επικράτεια! Στο γράφημα που ακολουθεί αναλύεται η γεωγραφική κατανομή των ελληνικών σχολείων ποσοστιαία, ανά περιφέρεια.

Με την υπερχείλιση της ψηφιακής πληροφορίας στο Διαδίκτυο, το οικοσύστημα της γνώσης έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια. Τα ψηφιακά μέσα πέρα από κύρια πηγή ψυχαγωγίας για τα παιδιά, αποτελούν επίσης όλο και περισσότερο ένα εκπαιδευτικό και κοινωνικό εργαλείο. Παρά τις δυνατότητές τους ωστόσο, τα ψηφιακά μέσα εμποδίζονται από το ίδιο το μέγεθος του περιεχομένου τους καθώς και πρακτικά ζητήματα, όπως το φιλτράρισμα ακατάλληλου περιεχομένου. 

Όλες μαζί αυτές οι προκλήσεις αφήνουν τα παιδιά εκτεθειμένα σε μη ασφαλείς ψηφιακούς ρύπους, όπως το άσεμνο και βίαιο περιεχόμενο, εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο, και τον εθισμό της τεχνολογίας. Ορίζουμε αυτούς τους ψηφιακούς ρύπους ως «πληροφορύπανση» (από το αγγλικό «infollution»).

Η λέξη «πληροφορύπανση» είναι μια νέα λέξη που συνδυάζει τις λέξεις «πληροφορίες» και «ρύπανση» για να σημάνει τα αρνητικά, τις ρυπογόνες παρενέργειες της πληροφορικής επανάστασης. Όπως και η ρύπανση στο φυσικό μας κόσμο, έτσι και η «πληροφορύπανση» στον ψηφιακό κόσμο μας είναι ένα ακούσιο υποπροϊόν της υπερβολικής και ανεξέλεγκτης χρήσης των πηγών. Επιπλέον, μπορεί να είναι ιογενής, εξαπλώνεται αμέσως και ανεξέλεγκτα. Γιατί; Επειδή είμαστε εκπληκτικά συνδεδεμένοι στον ψηφιακό κόσμο. Επηρεάζει τα μυαλά και τις σκέψεις των παιδιών μας πολύ έντονα.

Τα "παλιά" καλά χρόνια η έρευνα σήμαινε να πηγαίνεις στη βιβλιοθήκη, να βρίσκεις πληροφορίες ανάμεσα σε αρκετά βιβλία και να υποδεικνύεις ακριβώς τις πηγές, όταν έφτανες πλέον στο σημείο να δημιουργήσεις τη σχετική βιβλιογραφία. Το Διαδίκτυο έχει επιφέρει ένα σημαντικό πλήθος από γκρίζες ζώνες στον κόσμο των παραπομπών και ειδικά της βιβλιογραφίας. Οι μαθητές θα πρέπει να κατανοήσουν πώς να διακρίνουν το σχετικό και αξιόπιστο υλικό από την έρημο των σκουπιδιών που διαφορετικά παράγει το internet (βλ. σχετικά Η πληροφορύπανση και η επίδρασή της στις παιδικές σκέψεις). Πώς κάνεις αναφορά όμως σε ένα tweet, ή οποιαδήποτε άλλη ανάρτηση κοινωνικού δικτύου; Είναι αυτό εφικτό και κατά πόσο θεωρείται «αξιόπιστο»; Και όταν πρόκειται για διαμοιρασμό των πληροφοριών - ιδιαίτερα στο Διαδίκτυο - τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα. Ευτυχώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις άδειες Creative Commons. Τι είναι όμως οι άδειες cc;

Οι άδειες Creative Commons επιτρέπουν σε κάθε χρήστη στο διαδίκτυο να καταλάβει εύκολα πώς μπορεί (και δεν μπορεί) να μοιράζεται ό, τι βρίσκει στο διαδίκτυο. Οι άδειες είναι οπτικές, και αν δεν είστε σίγουροι για αυτό που βλέπετε στην εργασία που θέλετε να χρησιμοποιήσετε, μπορείτε να ανατρέξετε στην ελληνική ιστοσελίδα CC για να δείτε. Το παρακάτω εύχρηστο infographic στα Αγγλικά δίνει μια αρκετά λεπτομερή επισκόπηση των αδειών και τι σημαίνουν. Είτε έχετε ένα προσωπικό ή μαθητικό ιστολόγιο (blog), ή οι μαθητές σας θέλουν να χρησιμοποιήσουν μια φωτογραφία που έχουν βρεί σε μια παρουσίαση, ο οδηγός αυτός είναι εξαιρετικά βολικός!

Μια πρωτοβουλία για τους γονείς και τα παιδιά.

Η 6η Μαρτίου έχει ορισθεί ως Ημέρα κατά της Σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Σας προτείνουμε την προβολή της παρακάτω ταινίας..

 

Το Tagged είναι μια βιντεοταινία μικρού μήκους που αναπτύχθηκε από το πρόγραμμα Cybersmart της Αρχής Επικοινωνιών και Μέσων Ενημέρωσης Αυστραλίας (Australian Communications and Media Authority) και προτείνεται για εφήβους μαθητές ενθαρρύνοντάς τους να συζητήσουν τις βασικές ηθικές υποχρεώσεις τους όταν βρίσκονται on-line. Διερευνώνται ζητήματα όπως η εκτεταμένη επίδραση του κυβερνοεκφοβισμού (cyberbullying), το πώς οι χρήστες του Διαδικτύου μπορούν να διαχειριστούν τη φήμη τους στον ψηφιακό χώρο και το πώς οι online επικοινωνίες ενδέχεται να έχoυν πραγματικές συνέπειες. Η ταινία συνοδεύεται από ευέλικτα σχέδια μαθήματος και συνεντεύξεις των ηρώων, οι οποίοι εκ των υστέρων κάνουν χρήση ρεαλιστικών σεναρίων και δραστηριoτήτων έτσι ώστε να ενθαρρύνουν τους εφήβους να υιοθετήσουν θετικές διαδικτυακές συμπεριφορές που θα συνεχίσουν μέχρι την ενηλικίωση.

Για 11η συνεχή χρονιά θα εορταστεί και φέτος η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet Day), την Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2014

Το ΚΕντρο ΠΛΗροφορικής και ΝΕων Τεχνολογιών Καστοριάς διοργανώνει Ενημερωτική - Επιμορφωτική Ημερίδα για Γονείς, Εκπαιδευτικούς, Μαθητές

με θέμα: Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2014, 18:30-21:00

Αμφιθέατρο Διοικητηρίου Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς

Περισσότερες Πληροφορίες: http://plinet.kas.sch.gr/saferinternet/

Στα συνημμένα μπορείτε να ανακτήσετε την σχετική αφίσα σε μορφή pdf

Συνημμένα:
Download this file (saferinternet.pdf)Αφίσα[ ]85 kB
Download this file (Ασφάλεια στο Διαδίκτυο.pdf)Ασφάλεια στο Διαδίκτυο.pdf[ ]1463 kB

Το Συμβούλιο Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης έχει καθιερώσει, από το έτος 2007, την 28η Ιανουαρίου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Ο εορτασμός της ημέρας αυτής αποσκοπεί στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Το ΚΕντρο ΠΛΗροφορικής και ΝΕων Τεχνολογιών Καστοριάς διοργανώνει Ενημερωτική - Επιμορφωτική Ημερίδα για Γονείς, Εκπαιδευτικούς, Μαθητές

με θέμα: Προστασία Προσωπικών Δεδομένων

Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014, 18:30-21:00

Αμφιθέατρο Διοικητηρίου Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς

«...Προσωπικά Δεδομένα – Ευαίσθητα Δεδομένα – Υπηρεσίες Διαδικτύου και Προσωπικά Δεδομένα - Ποια είναι τα προσωπικά δεδομένα που καταγράφονται και γιατί – Παραδείγματα – Τρόποι που μπορούμε να προστατεύσουμε τα προσωπικά δεδομένα...»

Στα συνημμένα μπορείτε να ανακτήσετε την σχετική αφίσα σε μορφή pdf

Συνημμένα:
Download this file (afisa.pdf)Αφίσα[ ]105 kB

Αφίσα Ενημερωτικής Ημερίδας

Το Συμβούλιο Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης έχει καθιερώσει, από το έτος 2007, την 28η Ιανουαρίου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ο εορτασμός της ημέρας αυτής αποσκοπεί στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Στις μέρες μας, η ανταλλαγή πληροφοριών ανά την υφήλιο έχει γίνει ευκολότερη και ταχύτερη. Τα προσωπικά δεδομένα ενός ατόμου - διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, φωτογραφίες και ηλεκτρονικά ημερολόγια - μπορούν να δημιουργηθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιώντας λογισμικό που φιλοξενείται στη Γερμανία, να υποστούν επεξεργασία στην Ινδία, να αποθηκευτούν στην Πολωνία και να τα συμβουλευθεί Ιταλός πολίτης στην Ισπανία. Αυτή η ταχεία αύξηση της ροής πληροφοριών ανά τον κόσμο αντιπροσωπεύει μεγάλη πρόκληση όσον αφορά το δικαίωμα των πολιτών στην εμπιστευτική μεταχείριση των προσωπικών τους δεδομένων.