Σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 9959/29-09-2014 εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το εκπαιδευτικό εγχειρίδιο με θέμα «Το Διαδίκτυο που θέλουμε», εγκρίθηκε παιδαγωγικά και πιο συγκεκριμένα,
...το εκπαιδευτικό υλικό «Το Διαδίκτυο που θέλουμε» πληροί το αίτημα της παιδαγωγικής καταλληλότητας και μπορεί να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς ως μαθησιακό εργαλείο σε θέματα Πληροφορικής και εν γένει της σχολικής και κοινωνικής ζωής με τις εξής προϋποθέσεις:
1.Να δημιουργηθεί συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό που να περιγράφει εν συντομία τα θέματα και τις έννοιες που πραγματεύεται το εγχειρίδιο.
2.Να μεταφραστούν οι λύσεις των ασκήσεων του ανωτέρω εγχειριδίου στο δικτυακό τόπο.
3.Τα ερωτηματολόγια που συμπληρώνονται από μαθητές να είναι ανώνυμα.
Με ποια μαθήματα μπορεί να συνδεθεί και ποιο ακριβώς Διαδίκτυο θέλουν οι έφηβοι σήμερα;
Η ένταξή του στην εκπαιδευτική πράξη είναι εφικτή, καθώς είναι δυνατό να συνδεθεί:
με το μάθημα της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, όπου συχνά παρατηρούνται ελλείψεις στην ενημέρωση των μαθητών/μαθητριών σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο καθώς και αποτελεσματικής διαχείρισης των διαδικτυακών πληροφοριών
με το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας στο Λύκειο, αφού η εκτεταμένη χρήση του διαδικτύου ως πόρος πληροφόρησης από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο υλοποίησης του συγκεκριμένου μαθήματος απαιτεί δεξιότητες κριτικής αναζήτησης και επεξεργασίας των διαδικτυακών πηγών και δεδομένων
με τα Προγράμματα Αγωγής Υγείας, καθώς ολόκληρο ή μέρος του εγχειριδίου μπορεί να αξιοποιηθεί ως υλικό προετοιμασίας σε θέματα που αφορούν την ασφαλή χρήση και αξιοποίηση του διαδικτύου, την προστασία της ιδιωτικότητας και την πρόληψη συμπεριφορών εξάρτησης.
Τι είναι ακριβώς το "Διαδίκτυο που θέλουμε" (Web We Want) ; Το εν λόγω βιβλίο, 52 σελίδων,δημιουργήθηκε το 2013 από το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο (EUN) σε συνεργασία με το δίκτυο Insafe και είναι ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο το οποίο απευθύνεται σε εφήβους 13-16 ετών.Αξίζει να τονιστεί ότι στην ανάπτυξή του συνέβαλαν νέοι άνθρωποι, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στη δημιουργία και την πιλοτική εφαρμογή του. Ως εκ τούτου, πρόκειται για ένα εγχειρίδιο από και για νέους ανθρώπους. Το περιεχόμενο και η προσέγγιση, σχεδιασμένα για να συντονιστούν με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των νέων σήμερα, έχουν ως στόχο να προκαλέσουν προβληματισμό σχετικά με θέματα όπως τα ψηφιακά αποτυπώματα, η φήμη, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις στο Διαδίκτυο. Την ίδια στιγμή, μια ποικιλία από πρακτικές ασκήσεις καλούν τους νέους να μοιραστούν τις εμπειρίες τους και να διερευνήσουν τις δικές τους διαδικτυακές πρακτικές.
Ένα εγχειρίδιο που σχεδιάστηκε από εκπαιδευτικούς για εκπαιδευτικούς από το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο, σε συνεργασία με το δίκτυο Insafe, προστίθεται στα μέσα που διαθέτουμε προκειμένου να βοηθήσουμε τις/ους εφήβους στην Ελλάδα να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις ευκαιρίες που παρέχουν οι διαδικτυακές τεχνολογίες για να γίνουν σκεπτόμενοι και υπεύθυνοι πολίτες. Το επιτυχημένο παράδειγμα του Web We Want «Το Διαδίκτυο που θέλουμε» και παιδαγωγικά κατάλληλο για μαθητές 12-16 ετών, με την έγκριση του ΙΕΠ έρχεται να συμπληρώσει το Web We Want για εκπαιδευτικούς στην ανάπτυξη του οποίου συνέβαλαν εκπαιδευτικοί από την Ευρώπη που συμμετείχαν ενεργά στη δημιουργία και την πιλοτική εφαρμογή του.
Το εκπαιδευτικό εγχειρίδιο μεταφράστηκε από την αγγλική γλώσσα και η επιμέλεια της ελληνικής έκδοσης έγινε από τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής κ. Άρη Π. Λούβρη, Εθνικό Συντονιστή eSafety Label, με τη συνδρομή του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου (ΙΤΕ), στο πλαίσιο κάθε δυνατής προσπάθειας για συστηματική και στοχευμένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων.
Το βιβλίο αποτελεί μια συλλογή από σχέδια μαθημάτων τα οποία προτείνουν ιδέες και δραστηριότητες για να ενθαρρύνουν τους νέους να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικής και κριτικής σκέψης, απαραίτητες για μια ενδιαφέρουσα και γεμάτη ζωή στον κόσμο του αύριο. Κάθε ενότητα περιλαμβάνει μια ποικιλία πρακτικών ασκήσεων, που δίνουν στις/ους εφήβους τη δυνατότητα, ατομικά και, κυρίως, ομαδικά και συνεργατικά, να επικοινωνήσουν τις εμπειρίες τους, να ανταλλάξουν συμβουλές και εργαλεία που μπορούν να μοιραστούν με άλλους νέους σε όλο τον κόσμο, να διερευνήσουν τις δικές τους διαδικτυακές συμπεριφορές και πρακτικές, αλλά και να στοχαστούν πάνω σε αυτές.
Χρησιμοποιώντας αυτό το υλικό, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα:
Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (28/1/2016) και την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (9/2/2016), σάς ενημερώνουμε για τα σχολεία τα οποία έχουν πιστοποιηθεί με την ετικέτα ψηφιακής ασφάλειας, καθώς και το υλικό που μπορούν να αξιοποιήσουν τις 2 αυτές ημέρες μέσω της επιλογής ΧΡΗΣΙΜΑ στο site http://internet-safety.sch.gr/ .
Η ετικέτα ψηφιακής ασφάλειας προσφέρει μια εικόνα για τις προδιαγραφές eSafety στα σχολεία της Ευρώπης και παγκοσμίως. Το εργαλείο πιστοποίησης eSafetyLabel έχει στόχο να αναδείξει που βρίσκεται το σχολείο στην υπεύθυνη χρήση ΤΠΕ και παρέχει ένα σχέδιο δράσης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε σχολείου. Η πιστοποίηση για την ψηφιακή ασφάλεια στοχεύει στο να συνδράμει τα σχολεία στην αντιμετώπιση της πρόκλησης να παρέχουν ένα πιο ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Οι διαδικτυακές εμπειρίες συμβαδίζουν με μια καθορισμένη πολιτική του σχολείου και ένα καλά μελετημένο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή ασφάλεια.
Μέσω της διαδικασίας παρέχεται έντυπο αξιολόγησης το οποίο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα των παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν -εντός και εκτός σχολείου- το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας στα σχολεία. Με βάση τα αποτελέσματα του κάθε σχολείου διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο σχέδιο δράσης για να αυξήσουν το επίπεδο της ψηφιακής ασφάλειας που αφορά στο σχολείο, το οποίο μπορεί να οδηγήσει στην πιστοποίηση, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, το σχολείο μπορεί να πιστοποιηθεί ως ένα σχολείο με χάλκινη, αργυρή ή χρυσή ετικέτα. Η πιστοποίηση, εφόσον ληφθεί, ισχύει για 18 μήνες με δυνατότητα ανανέωσης κάθε χρόνο για να συμβαδίζει με το ρυθμό των αλλαγών.
Με δεδομένα 26/1/2016, συνολικά 908 σχολεία σε 35 χώρες έχουν λάβει την ετικέτα - 10 χρυσά, 58 αργυρά και 840 χάλκινα. Τα νέα είναι ενθαρρυντικά για τα ελληνικά σχολεία που συμμετέχουν στην ευρωπαϊκή δράση ετικέτας ψηφιακής ασφάλειας και πιο συγκεκριμένα: 4 χρυσά, 16 αργυρά και 197 χάλκινα σχολεία, 217 πιστοποιημένα στην επικράτεια! Στο γράφημα που ακολουθεί αναλύεται η γεωγραφική κατανομή των ελληνικών σχολείων ποσοστιαία, ανά περιφέρεια.
Όλοι όσοι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ή υπολογιστές γενικά τους έχουν συναντήσει. Πόσοι από εμάς όμως τους έχουν πραγματικά διαβάσει; Έστω και μία φορά! Από την αρχή έως το τέλος τους, συνήθως καμιά 20αριά σελίδες παρακάτω. Αναφερόμαστε στους Όρους και Προϋποθέσεις που συνοδεύουν τις "δωρεάν" (θα εξηγήσουμε παρακάτω προς τι τα εισαγωγικά) υπηρεσίες που κατακλύζουν το Διαδίκτυο. Από το Facebook που σίγουρα το υποπτεύεστε μέχρι τις αθώες αναζητήσεις που κάνουμε στο Google. Γιατί, στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται ούτε καν να κλικάρετε ή να τσεκάρετε κάπου ότι συμφωνείτε με τους Όρους και τις Προϋποθέσεις μιας υπηρεσίας. Το κάνετε με το που χρησιμοποιείτε αυτή την υπηρεσία. Και αυτοί οι όροι και οι προϋποθέσεις ισχύουν. Και μπορούν να εφαρμοστούν. Όπως και γίνεται.
Λοιπόν, τι ακριβώς γράφουν; Ποιον προστατεύουν; Τι παραχωρούμε όταν συμφωνούμε με αυτούς τους Όρους και τις Προϋποθέσεις; Μπορούν να αλλάξουν; Κινδυνεύουμε; Άλλωστε, δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε, σωστά;
Η αλήθεια είναι ότι όταν παρακολουθείτε τηλεόραση ή διαβάζετε ένα βιβλίο δεν χρειάζεται να συμφωνήσετε σε κανέναν όρο ή προϋπόθεση χρήσης. Αντίθετα, στο Διαδίκτυο πρέπει να συμφωνήσετε με Όρους και Προϋποθέσεις σε κάθε ιστοσελίδα που χρησιμοποιείτε. Ακόμα και αν δεν ζητείται ρητά κάπου, αρκεί να υπάρχει ένας σύνδεσμος προς μια σελίδα με Όρους και Προϋποθέσεις και μια επισήμανση ότι συμφωνείτε υποχρεωτικά εφόσον χρησιμοποιείτε την υπηρεσία.
Με την υπερχείλιση της ψηφιακής πληροφορίας στο Διαδίκτυο, το οικοσύστημα της γνώσης έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια. Τα ψηφιακά μέσα πέρα από κύρια πηγή ψυχαγωγίας για τα παιδιά, αποτελούν επίσης όλο και περισσότερο ένα εκπαιδευτικό και κοινωνικό εργαλείο. Παρά τις δυνατότητές τους ωστόσο, τα ψηφιακά μέσα εμποδίζονται από το ίδιο το μέγεθος του περιεχομένου τους καθώς και πρακτικά ζητήματα, όπως το φιλτράρισμα ακατάλληλου περιεχομένου.
Όλες μαζί αυτές οι προκλήσεις αφήνουν τα παιδιά εκτεθειμένα σε μη ασφαλείς ψηφιακούς ρύπους, όπως το άσεμνο και βίαιο περιεχόμενο, εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο, και τον εθισμό της τεχνολογίας. Ορίζουμε αυτούς τους ψηφιακούς ρύπους ως «πληροφορύπανση» (από το αγγλικό «infollution»).
Η λέξη «πληροφορύπανση» είναι μια νέα λέξη που συνδυάζει τις λέξεις «πληροφορίες» και «ρύπανση» για να σημάνει τα αρνητικά, τις ρυπογόνες παρενέργειες της πληροφορικής επανάστασης. Όπως και η ρύπανση στο φυσικό μας κόσμο, έτσι και η «πληροφορύπανση» στον ψηφιακό κόσμο μας είναι ένα ακούσιο υποπροϊόν της υπερβολικής και ανεξέλεγκτης χρήσης των πηγών. Επιπλέον, μπορεί να είναι ιογενής, εξαπλώνεται αμέσως και ανεξέλεγκτα. Γιατί; Επειδή είμαστε εκπληκτικά συνδεδεμένοι στον ψηφιακό κόσμο. Επηρεάζει τα μυαλά και τις σκέψεις των παιδιών μας πολύ έντονα.
Τα "παλιά" καλά χρόνια η έρευνα σήμαινε να πηγαίνεις στη βιβλιοθήκη, να βρίσκεις πληροφορίες ανάμεσα σε αρκετά βιβλία και να υποδεικνύεις ακριβώς τις πηγές, όταν έφτανες πλέον στο σημείο να δημιουργήσεις τη σχετική βιβλιογραφία. Το Διαδίκτυο έχει επιφέρει ένα σημαντικό πλήθος από γκρίζες ζώνες στον κόσμο των παραπομπών και ειδικά της βιβλιογραφίας. Οι μαθητές θα πρέπει να κατανοήσουν πώς να διακρίνουν το σχετικό και αξιόπιστο υλικό από την έρημο των σκουπιδιών που διαφορετικά παράγει το internet (βλ. σχετικά Η πληροφορύπανση και η επίδρασή της στις παιδικές σκέψεις). Πώς κάνεις αναφορά όμως σε ένα tweet, ή οποιαδήποτε άλλη ανάρτηση κοινωνικού δικτύου; Είναι αυτό εφικτό και κατά πόσο θεωρείται «αξιόπιστο»; Και όταν πρόκειται για διαμοιρασμό των πληροφοριών - ιδιαίτερα στο Διαδίκτυο - τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα. Ευτυχώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις άδειες Creative Commons. Τι είναι όμως οι άδειες cc;
Οι άδειες Creative Commons επιτρέπουν σε κάθε χρήστη στο διαδίκτυο να καταλάβει εύκολα πώς μπορεί (και δεν μπορεί) να μοιράζεται ό, τι βρίσκει στο διαδίκτυο. Οι άδειες είναι οπτικές, και αν δεν είστε σίγουροι για αυτό που βλέπετε στην εργασία που θέλετε να χρησιμοποιήσετε, μπορείτε να ανατρέξετε στην ελληνική ιστοσελίδα CC για να δείτε. Το παρακάτω εύχρηστο infographic στα Αγγλικά δίνει μια αρκετά λεπτομερή επισκόπηση των αδειών και τι σημαίνουν. Είτε έχετε ένα προσωπικό ή μαθητικό ιστολόγιο (blog), ή οι μαθητές σας θέλουν να χρησιμοποιήσουν μια φωτογραφία που έχουν βρεί σε μια παρουσίαση, ο οδηγός αυτός είναι εξαιρετικά βολικός!
Η 6η Μαρτίου έχει ορισθεί ως Ημέρα κατά της Σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Σας προτείνουμε την προβολή της παρακάτω ταινίας..
Το Tagged είναι μια βιντεοταινία μικρού μήκους που αναπτύχθηκε από το πρόγραμμα Cybersmart της Αρχής Επικοινωνιών και Μέσων Ενημέρωσης Αυστραλίας (Australian Communications and Media Authority) και προτείνεται για εφήβους μαθητές ενθαρρύνοντάς τους να συζητήσουν τις βασικές ηθικές υποχρεώσεις τους όταν βρίσκονται on-line. Διερευνώνται ζητήματα όπως η εκτεταμένη επίδραση του κυβερνοεκφοβισμού (cyberbullying), το πώς οι χρήστες του Διαδικτύου μπορούν να διαχειριστούν τη φήμη τους στον ψηφιακό χώρο και το πώς οι online επικοινωνίες ενδέχεται να έχoυν πραγματικές συνέπειες. Η ταινία συνοδεύεται από ευέλικτα σχέδια μαθήματος και συνεντεύξεις των ηρώων, οι οποίοι εκ των υστέρων κάνουν χρήση ρεαλιστικών σεναρίων και δραστηριoτήτων έτσι ώστε να ενθαρρύνουν τους εφήβους να υιοθετήσουν θετικές διαδικτυακές συμπεριφορές που θα συνεχίσουν μέχρι την ενηλικίωση.
Το Συμβούλιο Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης έχει καθιερώσει, από το έτος 2007, την 28η Ιανουαρίου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Ο εορτασμός της ημέρας αυτής αποσκοπεί στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Το ΚΕντρο ΠΛΗροφορικής και ΝΕων Τεχνολογιών Καστοριάς διοργανώνει Ενημερωτική - Επιμορφωτική Ημερίδα για Γονείς, Εκπαιδευτικούς, Μαθητές
«...Προσωπικά Δεδομένα – Ευαίσθητα Δεδομένα – Υπηρεσίες Διαδικτύου και Προσωπικά Δεδομένα - Ποια είναι τα προσωπικά δεδομένα που καταγράφονται και γιατί – Παραδείγματα – Τρόποι που μπορούμε να προστατεύσουμε τα προσωπικά δεδομένα...»
Στα συνημμένα μπορείτε να ανακτήσετε την σχετική αφίσα σε μορφή pdf
Το Συμβούλιο Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης έχει καθιερώσει, από το έτος 2007, την 28η Ιανουαρίου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ο εορτασμός της ημέρας αυτής αποσκοπεί στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Στις μέρες μας, η ανταλλαγή πληροφοριών ανά την υφήλιο έχει γίνει ευκολότερη και ταχύτερη. Τα προσωπικά δεδομένα ενός ατόμου - διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, φωτογραφίες και ηλεκτρονικά ημερολόγια - μπορούν να δημιουργηθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιώντας λογισμικό που φιλοξενείται στη Γερμανία, να υποστούν επεξεργασία στην Ινδία, να αποθηκευτούν στην Πολωνία και να τα συμβουλευθεί Ιταλός πολίτης στην Ισπανία. Αυτή η ταχεία αύξηση της ροής πληροφοριών ανά τον κόσμο αντιπροσωπεύει μεγάλη πρόκληση όσον αφορά το δικαίωμα των πολιτών στην εμπιστευτική μεταχείριση των προσωπικών τους δεδομένων.